GENERO

ES: “GENERO” es una acción que se asocia a las artes vivas por su diálogo con la epistemología del tema. Se centra en poner en tensión conceptos, que en vez de tratarse de definiciones cerradas, serían ideas-eje en permanente movimiento, pero que a la vez son objeto de convenciones arbitrarias: género, identidad y activismo.
“El machismo en mi entorno es tan violento que ya no logro soportar verme como el ‘hombre boliviano’ que se supone que soy y lo que esto implica” (D.A.)…
• Presentada en Bolivia, Brasil y Ecuador
• Fondo Iberescena para co-producciones Iberoamericanas
• Premio Nacional Eduardo Abaroa, Mejor Proyecto de Artes Escénicas 2017 (Bo)



EN: «GENERO» is an action associated to live-arts through its dialogue with the epistemology of the subject (gender). It’s about putting into tension concepts that, instead of being closed definitions, would be axis-ideas that are in constant change, concepts that are also the object of arbitrary conventions: gender, identity and activism.
«Machismo is so violent in my environment that I can’t bear to see myself as the figure of ‘the Bolivian man’ that I am supposed to be, and what this implies» (D.A.) …

• Presented in Bolivia, Brazil and Ecuador
• Iberescena Selection for Iberoamerican co-productions
• Premio Nacional Eduardo Abaroa, Best Live-Arts Project 2017 (Bo)



GENERO in Brazil, Rio Preto, SP, june 2018. Photo Jorge Etecheber



SYNOPSIS
ES: Una instalación sonora (pregrabada y en vivo), reconstituye la vorágine de posiciones sobre un cambio identitario. El testimonio de ese cambio, transmitido en un par de acciones pero sobretodo en palabras (dichas y escritas), revela la introducción inadvertida del patriarcalismo tanto en la acción misma como en sus detracciones.
[ Teatro documental para caja blanca o escenario grande. Una persona en escena y un técnico de nuestro equipo, más invitados y técnicos locales. Duración 70′. ]
EN: A sound installation (pre-recorded and live sound), reconstitutes the maelstrom of positions after an identity change. The testimony of that change, conveyed through a couple of actions but especially through spoken and written words, reveals the unnoticed introduction of patriarchalism both in the change itself and in its detractions.
[ Documentary theater for white box or large stage. A person on stage and a technician of our team, plus local technician
s and guests. Duration 70 ‘. ]


Concept, Direction & Mise-en-Scène: Diego Aramburo (Bo)
Project Design & General Advisory: Andrea Riera (Bo)
Musical & Sound Composition: Nelson García (Ec)
Dramaturg & Artistic Consultant:  Claudia Eid (Bo)
Physical Composition: Rafael Abreu (Br) & Sofía Barriga (Ec)
Brazilian Production: Marcelo Zamora (Br)
Text: Aramburo (including testimonies and audience’s quotes)
Tech Team: Jorge Alaniz (Bo), Martin Jordan (Bo), Juanjo Ripalda (Ec)
General Assistent: Katy Bustillos (Bo)
Photo: Sofía Orihuela (Bo), Alejandro Loayza (Bo), Jorge Etecheber (Br), Silvia Echeverría – Revista El Apuntador (Ec)
Aramburo thanks to Sara Aramburo, María Pérez Sánchez-Laulhé, Centro Cultural de España en la Paz CCELP, Marta Revollo, Fernando van de Wyngard, Mónica Velazquez, Karmen Saavedra, Patricia García & «Ser y Estar», Carol Gainsborg, Beiby Vaca, Juan Carlos Valdivia, Joaquín Sánchez, Chía Patiño, Mateo Rodrigo Solares, Tamara Núñez del Prado, Nixon García, Camila Rocha, Roberto Barrios, Aislan Moraes, Camila Felicio, Fabiola Mendoza, Jessica Velarde y Miguel Vargas
Production: Kiknteatr / La B / Virtual Dança / Iberescena © 2018