leyes

(english below)

castellano

INTRO

ES: Sobre la excusa de un caso político judicial, en tres episodios audiovisuales se investigan, de forma práctica, las leyes de las artes escénicas y del teatro que las harían sobrevivir en la pantalla. ¿Perviven, acaso, allí donde haya teatralidad?»
…Conceptos como representación y ficción, que solían ser propios de las artes escénicas, son ya el pan de cada día -principalmente de la política. Se suma ahora la distancia y virtualidad. ¿Aún podemos tensionar los lenguajes audiovisuales masivos con estrategias narrativas y estéticas que permitan a las artes vivas y a quienes trabajamos en ellas, seguir siendo y haciendo lo que nos define?

EN: On the excuse of a judicial political case, three audiovisual episodes investigate, in a practical way, the laws of the performing arts and theater that would make them survive on the screen. Do they survive, perhaps, wherever there is theatricality»?
…Concepts such as representation and fiction, which used to be proper to the performing arts, are now the bread and butter -mainly of politics. Can we still tension the massive audiovisual languages with narrative and aesthetic strategies that allow the living arts and those of us who work in them, to continue being and doing what defines us?

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Marisol Campos in Leyes.


PRENSA
ES: «…Algunos artistas existen en la encrucijada de este laberinto como quien lo desafía. Este es el caso de Diego Aramburo. Sus espectáculos son, mas bien, agujeros en la realidad a través de los cuales articula nuevas posibilidades de moverse entre los pasillos. La intensidad en la forma de organizar las ideas y la estética hace que sus espectáculos sean una especie de desafío a las expectativas incluso de quienes siguen sus obras…
La obra expone lo ya expuesto dando dos experiencias más que no son del espacio del ordenador o del móvil: la que exige un espectáculo al espectador, la elección de la mirada, de cómo va a recorrer e involucrarse con cada elemento; y como un cuadro, con el que es necesario estar a la altura, observándolo también con distancia, para entenderlo como una sola imagen. Leyes, finalmente, considera que hay alguien al otro lado de la pantalla, y quiere de él su presencia activa y definitiva en lo que será la obra, invirtiendo la lógica de mirar a la de hacerse presente al mirar. En otros tiempos, el crítico literario Paul Zumthor afirmaba que la lectura sería un gesto performativo, ya que requeriría que el lector eligiera cómo comportarse ante el libro. Aramburo hace lo mismo con la pantalla: convierte la observación en un proceso performativo. Significa que, si el público no puede ir al teatro, y si el teatro, en tanto que acontecimiento presencial, no puede ir al público, es posible construir en el propio público la dimensión performativa de una escena a partir de su estética-narrativa. Es a partir de este tipo de experiencia que ampliaremos la percepción sobre la representación, desarrollando en la convivencia con este lenguaje un mejor vocabulario simbólico y, a través de él leer, por ejemplo, cómo lo real es manipulado incluso por los políticos. Leyes es especialmente un espectáculo sobre lo más peligroso que existe en la espectacularización ridícula de la política latinoamericana.»
Ruy Filho (crítico y curador) – ANTROPOSTIVO, Brasil
{ Léala en LA RAZÓN (o la versión completa en español aquí) }

english

PRESS
EN: «…for some artists exist at the crossroads of this labyrinth as one who defies it. This is the case of Diego Aramburo. His shows are, rather, perforations, holes in reality through which he articulates new possibilities of moving between the corridors. The intensity in the way he organizes ideas and aesthetics makes his shows a kind of challenge to the expectations even of those who follow his works…
The work exposes what has already been exposed by giving two more experiences that are not from the space of the computer or the mobile: the one that demands a spectacle from the spectator, the choice of the look, of how it will go through and get involved with each element; and as a painting, with which it is necessary to be at the same level, observing it also with distance, to understand it as a single image.
Finally, Leyes considers that there is someone on the other side of the screen, and wants from him his active and definitive presence in what will be the work, inverting the logic of looking to that of making oneself present by looking. In other times, the literary critic Paul Zumthor claimed that reading would be a performative gesture, since it would require the reader to choose how to behave in front of the book. Aramburo does the same with the screen: he turns observation into a performative process. It means that, if the audience cannot go to the theater, and if theater, as a presential event, cannot go to the audience, it is possible to construct in the audience itself the performative dimension of a scene from its aesthetic-narrative. It is from this kind of experience that we will broaden our perception of representation, developing in the coexistence with this language a better symbolic vocabulary and, through it, read, for example, how the real is manipulated even by politicians. Leyes is especially a show about the most dangerous thing that exists in the ridiculous spectacularization of Latin American politics.
Ruy Filho (live arts critic and curator) – ANTROPOSTIVO, Brazil

{ English complete version here. Published version in: LA RAZÓN }

artists credits

Concept, General Direction & Mise-en-Scène: Diego Aramburo
Head Direction and Training Team: Carlos del Águila, Andrea Riera, Aramburo
Cast: Adriana Luján, Andrea Cornejo, Andrés Mariño, Avril León, Daniela Flores, Diana Velasco, Hernany Porcel, Jamil Estrada, Javier Silva, Jorge Barrón, Karla FloresManns, Katriel Hidalgo, Katy BustillosVila, Marisol Campos, Nancy Cronen, Nicel Zárate, Raisa Encinas, Samadi Valcárcel, Sergio Alavi, Stephanny Thaine
Sound Team: Andrés Mariño, Sergio Alavi, Diana Velasco and Carlos del Águila
Visual OBS Team:  Adriana Luján, Jamil Estrada, Katy BustillosVila, Jorge Barrón and Carlos del Águila
Text & Final Cut: Aramburo
Executive Production: Andrea Riera
Leyes was created in the Claustro de Creación Escénica Plataforma 1 (version 2) context, and it includes segments proposed by the cast. Plataforma 1 had the support of Focuart 2020 – Fondo de Fomento a las Artes y Culturas of the Municipal Autonomous Government in La Paz, Bolivia.
Co-Production: Plataforma1 – Kiknteatr © 2020

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